Pages

Selasa, 7 Jun 2011

Program Kelab Rakan Muda

1. Fasa Pengenalan
  • Bermula : 29.10.1994 berakhir 31.12.1996
  • Memberi kesedaran dan minat kepada generasi muda mengenai peluang pelbagai aktiviti Sembilan Gaya Hidup.

2. Fasa Pembangunan
  • Bermula : 01.01.1995 berakhir 31.12.1996
  • Menumpukan kepada pengisian program dengan lebih menjurus kepada kandungan program serta sistem perlaksanaan yang lebih berkesan dan memberi tumpuan kepada menangani isu sosial remaja.



3. Fasa Pemantapan
  • Bermula : 01.01.1997 berakhir 31.12.2000
  • Perlaksanaan program ini disusun semula di mana ia difokuskan mengikut sektor bagi meningkatkan liputan perlaksanaan dan keberkesanan pembudayaan Gaya Hidup. Memberi peluang yang lebih kepada pengelibatan masyarakat terhadap program ini.

4. Fasa Pengembangan
  • Bermula : 01.01.2001 berakhir 31.12.2005
  • Mengembangkan program ini supaya menjadi sebuah institusi sosial yang penting dan diiktiraf mmasyarakat dengan kemudahan infrastruktur yang lengkap di seluruh Negara. Program Pada fasa ini akan dilaksanakan besesuaian dengan kehendak generasi muda semasa disamping program bercorak pengambangan di dalam pelbagai bidang baru selaras dengan pembangunan Negara.
Aktiviti Program
Aktiviti yang dijalankan berbentuk aktiviti dalaman atau luaran. Aktiviti ini berbentuk aktiviti yang dapat memenuhi dan menceriakan golongan muda di masa lapang. Ianya disusun supaya seimbang dengan pembangunan rohani dan jasmani, supaya dapat membentuk sikap dan nilai serta perubahan minda, pandangan tentang hidup dan semangat.
Bagi menjamin perlaksanaan program ini selaras dengan kehendak dan tujuan ianya dijalankan. Kementerian Belia dan Sukan telah mewujudkan Kod Amalan Program Rakan Muda. Kod Amalan didefinisikan seperti berikut :


“ Prinsip-prinsip pelaksanaan meliputi syarat, rekabentuk dan peraturan-peraturan ke arah menghasilkan program yang tepat dan berkualiti selaras dengan matlamat Program Rakan Muda”


Empat aspek penting dijadikan asas Kod Amalan ini iaitu :
  1. Peranan dan tanggungjawab pelaksana, pengajur dan pembawa program
  2. Kesempurnaan perlaksanaan dan kualiti hasil
  3. Penglahiran potensi tertinggi generasi muda
  4. Pematuhan kepada prinsip Rukun Negara
Antara Gambar-gambar aktiviti Rakan Muda




0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut